Mijn eerste week in Zuid afrika - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Melissasmith95 - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Zuid afrika - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Melissasmith95 - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Zuid afrika

Door: Melissa Smith

Blijf op de hoogte en volg

08 September 2015 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Daar gaan we dan op naar Schiphol. Ik had helemaal nog niet het idee dat ik zou gaan. Het voelde dan ook best apart om mijn koffers in de auto te zetten. Op Schiphol alles gezocht en ingecheckt. Bagage net iets te zwaar maar ik hoefde niet bij te betalen :D. Naar even wat gedronken te hebben en een sigaretje te hebben gerookt. Dan echt afscheid nemen. Ook al voelde dat niet zo. naar Tatiana papa en Patrick kon ik nog 1 keer zwaaien en daar ga je dan. Door de douane heen voel je je heel klein, ik in m'n eentje op het grote Schiphol! Eerste even winkelen en dan doorlopen naar mijn gate 25 minuten lopen!!! Gelukkig overal oplaad punten want wat gaat je batterij hard haha. Dan het eerste vliegtuig naar Londen. Een nogal wilde rit. Beste eng als het vliegtuig zo schokt en uiteindelijk zelfs naar beneden "valt".
Dan is het rennen wachten rennen en weer wachten en dan een laatste eind sprint en ik heb het gehaald haha 2 minuten voordat de gate zou sluiten. Dat doe ik dus nooit meer zoon korte overstap. De vlucht daarna verloopt ook niet soepel. Uiteindelijk geen oog dicht gedaan door de turbulentie etc. Op het vliegveld lange tijd bij de douane moeten wachten omdat je allemaal gescand word op ebola! Dan eindelijk m'n spullen gepakt en opzoek naar Lynette. Gelukkig is haar man heel handig want de auto starte niet. Daarna wezen winkelen ik verschillende winkels en dan eindelijk op m'n kamer wat was ik moe zeg! De rest van het weekend heb ik nog gewinkeld in klercksdorp wat een mooi winkelcentrum is dat zeg, met de dochter en kleinkinderen van Lynette. En zondag niets lekker relaxed bij het zwembad een boekje gelezen. Heerlijk!
Mijn eerste stage dag. Wauw wat geweldig. Mijn eerste stap binnen en er hangen 20 kinderen om me heen. Wat een schatjes. Maar een valt er op. Ze blijft liggen op de grond, ze blijkt uiteindelijk heel slecht te kunnen lopen en kan niet praten maar wauw wat een schatje is het!!! Ook heb ik de oudere kinderen bezocht die op school zitten. Het is een privé school maar ook de hospice kinderen gaan daar heen. Al snel kun je zien welke kinderen het goed hebben thuis en welke zeker niet. 1 valt heel erg op een verlegen netten jongen die heel goed is in zijn schoolwerk maar er heel erg onverzorgd uitziet. Na gepraat te hebben met de lerares blijkt hij thuis mishandeld te worden en krijgt hij niet tot nauwelijks eten. Hij stinkt erg, en daarom willen veel kinderen niet met hem spelen. Met uitzondering hem gedouched omdat in bad niet kon omdat hij zo vies was en het water direct bruin werd. Douche is voor de kinderen hier heel eng. Ze doen dit nooit en ook hij was doodsbang voor de douche.
Uiteindelijk hem helaas weer vieze kleren aan moeten doen aar hij rook een stuk beter! De dagen erna met hem gegeten apart. Zodat de andere het niet zouden zien en wat is het een slim kind! Zijn Engels is erg goed en hij kan me veel
Dingen vertellen over zuid Afrika. Het verlegen kind van de dag ervoor was helemaal weg!
Dan op mijn 2e dag valt Lynette een meisje op. Mij is die ochtend een ander meisje opgevallen, slaapt veel is mager en agressief en het blijken zusjes te zijn. Na veel praten en praten en praten met lerares en d kinderen gaan we uiteindelijk nieuwe kleren kopen voor ze en een nieuwe rugzak. Ze zijn er super blij mee tot ze thuis komen. Ze hebben geen ouders meer en de moeders zus let nu op ze maar ze is stom en stom dronken. Na een gesprek geeft ze toe dat de kinderen al een week geen eten krijgen en dat ze volgende week pas boodschappen kan doen, wel staat er 3 grote flessen alcohol. Die vol zitten dus net gekocht zijn. Na het gesprek word de moeder agressief en als de kinderen nogmaals Dankje zeggen slaat ze de kleinste en schreeuwt tegen ze. Wat voel je je ineens machteloos en wat had ik ze graag mee naar huis genomen :(.Zoals ik me toen voelde toen we weg reden bij het huis hoop ik me nooit meer te voelen. Deze "moeder" blijkt deze 2 meisjes te verhuren( prostitutie) en van het geld koopt ze drank. Er gaat nu politie en een social worker naar hun huis!!! Ik vond het maar een nare dag zo en gelukkig kunnen skypen met lieve vriendinnetjes en papa. Ik zal dit gedeelte van mijn reis nooit nooit nooit niet vergeten.




Heel de week is voorbij gevlogen. Ik ga al weer bijna naar Pretoria. De dagen op de hospice en school gaan super snel, al de kinderen willen opgetild worden geknuffeld worden en willen heel de dag op schoot zitten. er is maar 1 ik en 24 kinderen haha het is geweldig om al
hun glimlachen te zien! Zelfs het laguoa of hoe je het ook spelt went al. Het betekend blanken.

Pretoria is leuk geweest we hebben in een super hotel geslapen het was echt prachtig! En ii heb de rest van de familie van Lynette zoon beetje ontmoet :). Super leuke familie ! En dan is het tijd voor mijn eerste braai. Niet helemaal mijn ding. Het is een soort bbqen maar het vlees smaakt heel raar. Dus dan de heerlijke ovenschotels maar :). We hebben gewinkeld in een super mooi winkelcentrum hadden we er maar zo een in Nederland! En alles hier is zo goedkoop !! Morgen weer terug en dan maandag weer naar die lieve kindjes toe (L)


  • 08 September 2015 - 20:39

    Tatiana:

    Lieve melis
    Wat leuk om zo te lezen zeg en wat heb je al veel gedaan, gezien en meegemaakt.
    Zeker ook veel heftige dingen, het is ook niet altijd eerlijk verdeeld op deze wereld. Het helpt je misschien wel weer om een hoop dingen te relativeren. Hoop dat je je verhaal daar ook kwijt kunt.
    Ik ga je zeker volgen.
    Geniet van alles!!!!!en doe wat je kunt doen

  • 01 Oktober 2015 - 15:59

    Henriette:

    Hoi Melissa,

    wat een verhaal zeg!! Ik krijg het koud en warm tegelijk als ik je verhaal lees. Ben benieuwd naar meer!

    Groet, Henriette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 1495

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 31 December 2015

Zuid afrika

Landen bezocht: